تاثیر محیط بر رشد کودک

اتاق خواب کودک باید چگونه باشد

تاثیر محیط بر رشد کودک

تاثیر محیط بر رشد کودک یک امر انکار ناپذیر است، در نتیجه برای تزیین اتاق کودک اصفهان باید کاملا دقت کنید. تاثیر و نحوه چیدمان وسایل داخل اتاق، تاثیر زیادی بر روی روحیات کودکان می گذارد. اتاق کودک یک محیط مناسب برای خواب و استراحت، بازی و سرگرمی کودک است، در نتیجه این محیط در رشد خلاقیت کودک تاثیر زیادی می گذارد. با توجه به سن کودک و علایق کودک باید اتاق را طراحی کنید. نحوه چیدمان وسایل و رنگ های به کار رفته در وسایل بر رفتار کودک تاثیر زیادی می گذارد. اگر فضای اتاق کوچک باشد و یا وسایل بدون فاصله کنار هم قرار گیرند ممکن است باعث پرخاشگری کودک شما شود. در این مقاله به معرفی کاربردی ترین ویژگی های اتاق کودک می پردازیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رنگ اتاق

یکی از مهم ترین عواملی که بر رفتار و خلاقیت کودک تاثیر زیادی می گذارد، رنگ دیوارها و وسایل داخل اتاق است. رنگ ها بر عملکرد ذهن و احساسات بدن تاثیر می گذارند. مطالعات انجام شده به وضوح مزایای رنگ ها را در مورد رشد مغز، خلاقیت، بهره وری و یادگیری نشان می دهد. تأثیرات رنگ بر روی انسان می تواند متفاوت باشد. ایجاد هیجان، الهام بخشیدن، افزایش اضطراب یا تنش یا ایجاد آرامش از جمله این آثار است. این تاثیرات در کودکان می توان مشاهده کرد، کودکان در مقایسه با بزگسالان می توانند نسبت به رنگ ها حساس تر باشند.

تاثیر محیط بر رشد کودک

استفاده بیش از اندازه رنگ قرمز در اتاق کودک، یا استفاده مداوم از لباس قرمز برای کودک ممکن است باعث بی قراری و تنش در کودک شما شود. این امر همچنین ممکن است بر موفقعیت آموزشی آن ها تاثیر منفی بگذارد. استفاده از رنگ های آبی، سبز و بنفش در کودکان بسیار فعال مناسب تر است. اتاق کودک باید برای کودکان جذاب و سرگرم کننده باشد، همچنین باید در آموزش و رشد مفز کودک به او کمک کند. اتاق کودک جایی است که کودک شما در آن می خوابد، بازی می کند، و مدت زمان زیادی با دوستان خود در آن جا وقت می گذارد. بنابراین هنگام انتخاب رنگ اتاق دقت کنید که به بینایی کودک آسیب نزند، محیط مناسب برای مطالعه باشد، از سلامت روحی و جسمی کودک محافظت کند، محیط مناسب برای خواب کودک باشد.

تاثیر رنگ ها بر روی کودکان

رنگ ها علاوه بر اینکه بر روحیه، احساسات و اعمال ما تأثیر می گذارد، بر محیط یک فضا، سرد یا گرم بودن آن نیز تأثیر می گذارد. رنگ ها رایج ترین ابزار مورد استفاده کودکان برای بیان احساسات و افکار خود هستند. انتخاب رنگ توسط کودکان بر اساس خلق و خوی، در نحوه بیان احساسات متفاوت است.

پیوندهای مغزی در کودک تا سن 5 تا 6 سالگی تکمیل نمی شود، به دلیل عدم توانایی خواندن و نوشتن در این سن، برای برقراری ارتباط به مطالب بصری نیاز دارند. با توجه به مطالب گفته شده رنگ برای کودکان یک ابزار مهم بیان است. رنگ اهمیت بسزایی در رشد مهارت های شناختی و حرکتی کودکان دارد.

چگونه رنگ ها بر مغز کودکان تاثیر می گذارد؟

بسته به موقعیتی که رنگ ها در آن استفاده می شوند، اثرات مثبت و یا منفی ایجاد می کنند. مطالعات علمی نشان می دهد که رنگ ها نه تنها روی لایه بیرونی مغز بلکه بر کل سیستم عصبی مرکزی نیز تأثیر می گذارد. بر اساس EEG و سیستم های اندازه گیری نبض، مشاهده شده است که نبض یک کودک بیش فعال در اتاقی که به رنگ آبی یا صورتی رنگ شده است، کمتر می شود. وقتی رنگ از چشم به مغز منتقل می شود، مغز هورمونی ترشح می کند که بر احساسات، وضوح ذهن و سطح انرژی تأثیر می گذارد. تأثیرات روانی منفی و مثبت رنگ ها را می توان بر اساس ترکیباتی که در آنها استفاده می شود در انسان مشاهده کرد. برای مثال نوزادان در یک اتاق با ترکیب رنگ زرد احساس ارامش نمی کنند، در حالی که در اتاقی با ترکیب رنگ آبی احساس آرامش می کنند.

ویژگی های اتاق کودک

1-تخت خواب : زمانی که کودک شما دیگر نیازی به گهواره ندارد بهتر است از تخت خواب مناسب برای اتاق کودک استفاده کنید. در صورت کمبود جا می توانید از تخت خواب های تاشو استفاده کنید.

2-فرش اتاق : با توجه به مطالب گفته سعی کنید رنگی مناسب برای فرش اتاق کودک خود انتخاب کنبد. رنگ فرش باید علاوه بر هماهنگی بر وسایل اتاق، تاثیر منفی بر کودک نداشته باشد.

تاثیر محیط بر رشد کودک

3-استفاده از نمادهای خلاقانه : استفاده از نمادهای خلاقانه و رنگارنگ تاثیر مثبت بر رفتار کودک می گذارد.

4-ایجاد فضای کوچک در اتاق : ایجاد فضای کوچک مناسب در اتاق بر رشد و خلاقیت کودک کمک می کند. سعی کنید در این فضا از رنگ های مناسب استفاده کنید.

کلام آخر

به طور متوسط ​، چشم انسان می تواند 150 رنگ مختلف را در نور مرئی تشخیص دهد. این بدان معناست که یک فرد با بینایی طبیعی می تواند بین میلیون ها رنگ مختلف تفاوت قائل شود. رنگ یکی از مهمترین ویژگی هایی است که می تواند به ما در ارزیابی، برآورد و تعریف یک شی کمک کند. کودکان از حواس خود برای تسهیل ارتباط با محیط استفاده می کنند. کودکان از حس بینایی خود به همراه نور و رنگ و همچنین سایر عوامل محیطی بصری برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

برای اطلاع بیشتر از طراحی دکوراسیون داخلی اصفهان کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *